mandag, april 06, 2009

Babulja: Syng og hop med Babulja (Cope Records)

Ramasjang i børnehovedhøjde

Børnemusik er ikke det, der står mest om her på bloggen. Da jazzmusikere som regel har det med at optræde i sammenhænge, hvor der er brug for et kvalificeret musikalsk indspark, så er børnemusikken selvfølgelig også et sted de findes. Det er ikke denne blogs opgave at komme med hidsige indlæg om den musik, som børn præsenteres for idag. MGP, High School Musical og X-Faktor er de huller børnene falder i, lige så snart de kommer i skolealderen. Da skolebørn gennemgående må formodes, at læse om musik et andet sted end her, så tjener det ikke noget formål at komme med en opdragende formaning. Da jeg ligeledes formoder at du er en musik-kvalitetsbevidst læser af denne blog (ellers læste du den vel ikke), er du helt sikkert også enig med mig i, at ovenstående børnemusikeksempler er noget l...
Vi kan heldigvis stadig give de mindre børn en chance for, at høre noget andet. Babulja er et forfriskende bud på børnemusik i børnehovedhøjde. Der er så meget gang i den, at enten er en lille 4 årig knægt vågnet inde i mig eller også er det fordi at deres musik kan vække en der er fyldt fyrre. Jeg bliver fanget og synger allerede efter anden gennemlytning med på sangen om Fisken Thøger, der sejled ud i sin kajak med en polak. Hvis jeg får lyst til at lave nogle bevægelser til musikken, er der til hver sang forslag i CD-hæftet - var jeg pædagog i en børnehave, vidste jeg godt, hvad de små purke skulle lave imorgen.
Thomas Soubak synger og har lavet musikken, der bedst kan beskrives som hæsblæsende balkanramasjang, tilsat en pæn dosis godt humør. Flere af musikerne er kendinge fra jazzscenen. Jonas Müller på diverse instrumenter, Jakob Munck på bla. tuba, Sine Bach Ryttel på kor og banjo samt Martin Seidelin på trommer er med til, at sikre den gode stemning.
Babulja: babulja.dk

Ingen kommentarer: