tirsdag, november 20, 2012

Pistol nr. 9: Fest på Amager (Barefoot Records) LP


Fuldstændigt kompromisløst. Der skydes løs til højre og venstre og op og ned, når kvintetten Pistol nr. 9 holder Fest på Amager, som albummet hedder. Jeg er nu i tvivl om det er en fest jeg vil inviteres med til. Jeg kan godt lide Amager men musikken på albummet der skal illudere fest på Amager er urovækkende! Det er ikke kun musikken der er urovækkende. Det er besætningen såmænd også. Den består af fem kvinder, der alle befinder sig på kanten af musikalsk normalitet. De er ikke bange for at gå veje, der kan gøre ondt på den ene eller anden måde på både lytter og musiker. 

Nå men jeg fascineres alligevel af de viltre musikere, der prøver mine grænser af. Numrene har fået titel efter tidspunktet hvor festen er i gang. Pladen indledes blidt kl. 20.03 med lidt klangflade lignende musik. Stille og roligt. Mmm lækkert mere af den slags, tænker jeg, da jeg hører det. Men nej, sådan skal det ikke gå. Der skal nok ikke megen fantasi til at forestille sig at det ikke er så lækkert kl. 8.03. Pistol nr. 9 har den estiske saxofonist Maria Faust i front. Hun er sammen med Maria Bertel (trombone), Katrine Amsler (micro guitar, keys og electronics), Qarin Wikström (Omnichord, keys, vokal og electronics) og Michala Østergaard-Nielsen (trommer). Tak til Pistol nr. 9 for at invitere til Fest på Amager, det var sjovt så længe det varede. Nu har jeg det altså også skidt, så jeg tror at jeg går ind og lægger mig...

Ingen kommentarer: