mandag, april 29, 2013

JazzNyt Kommentar - det går stærkt!


Jeg har lige holdt en uges ferie. Ferie fra mit arbejde og ferie fra denne blog. Jeg var i New York City sammen med min kone og havde mine to børn med for første gang. Det blev til en enkelt jazzkoncert (og mange store familieoplevelser!). Jeg hørte Maceo Parker, der i øvrigt siger at han er 98% Funk og 2% Jazz. Det blev også til en lille stak plader - både vinyl og CD. Lige fra Brötzmann til Benson. Det var ud fra et fornuftssynspunkt, fjollet at købe endnu flere plader til samlingen. Jeg havde lige forladt en stak plader i hjemmet, der ventede på at blive anmeldt: Marc Bernstein, Simon Spang-Hanssen, Art Ensemble Syd, Trio Gordon, Tomasz Stanko, Nilsson Fonda Nilsson, Fusk, Bo Jacobsen, The Bridge, Tine Bruhn og Johnny O'Neal, Ronja, Kamala, Klökkeblömst, Kristin Korb, ARC, Anders Bast, Steen Rasmussen & Leo Minax, Aggerbæk, Søren Raaschou og Cæcilie Norby er alle plader der manglede at få nogle ord med på vejen ud i verden. Da jeg kom hjem lå der endnu flere plader: Malene Kjærgaard, Johannes Richter, Acid Plutonium, Bushman's Revenge, Anna Kruse og Stefan Wingefors lå i poststakken sammen med en hel uges Politiken-aviser (hvorfor glemmer jeg altid at afmelde den?)

Med andre ord er der over 25 brandaktuelle jazzplader der skal lyttes til (the easy job) og skrives om (the hard job). Der har været fart på bloggen de seneste måneder, hvor jeg alene i april nåede omkring 17 nye jazzplader. Kan jeg nå i dybden med så mange plader? Nej, selvfølgelig kan jeg ikke det! Men det er tæt på. Jeg lytter til dem alle og det bliver altid til flere gange pr. plade. Jeg synes at det er vigtigt at der bliver skrevet lidt om alle de fine jazzudgivelser der kommer herhjemme. Danske jazzinteresserede har brug for et sted på nettet de kan konsultere, hvis de vil vide hvad der sker på den danske og internationale jazzscene. Musikerne har også brug for et sted, hvor de kan få omtale. De har lagt en masse kræfter i deres musik. De har måske også fået økonomisk støtte fra en brancheorganisation eller det offentlige til udgivelsen. Gode grunde til, at deres udgivelse skal have nogle ord med på vejen. Det er min helt enkle mission. 

Kort før jeg tog afsted skrev en musiker til mig. Jeg havde lige anmeldt hans plade. Det var gået stærkt og korrekturlæsning var i by i Uzbekistan. Han undrede sig over nogle vendinger, der pga. manglende korrekturlæsning faldt meget besynderlige ud. Jeg skyndte mig at rette i teksten, så den gav mening for ham og læserne. Jeg kan kun takke ham for henvendelsen. 

Jeg gør mit yderste for at både læsere og musikere kan bruge denne blog. Jeg skal være den første til, at indrømme at der sker fejl. Det behøver jeg ikke at undskylde. Til gengæld vil jeg gerne i dialog med jer læsere, hvis det jeg skriver er noget rod. Send en mail eller skriv en kommentar. Min blog er til for at blive brugt. Jeg vil rense mine ører fra New York's støv og støj og atter tune dem ind på tidens jazztoneklang. Forvent en masse anmeldelser i den kommende tid. Jeg har lyttet til den første side af LP'en med Johannnes Richter og den ene LP fra Acid Plutoniums dobbeltalbum, mens jeg har skrevet dette. Så jeg er allerede godt i gang og så alligevel ikke - da jeg læste korrektur på denne tekst lyttede jeg til en 10" orange vinylplade med Cal Tjader, købt i New York og udgivet i forbindelse med Record Store Day forrige weekend. 
Læs, kommentér og lyt til noget jazz!

Ingen kommentarer: