søndag, maj 05, 2013

Cæcilie Norby: Silent ways (ACT)


Det har haft en stor betydning for Cæcilie Norby's musikalske udvikling og retning at hun er landet på det tyske pladeselskab ACT. Hendes mand, bassisten Lars Danielsson har som flere andre svenske jazzmusikere været tilknyttet selskabet i mange år. Det er ikke usædvanligt at selskabets kunstnere går igen på hinandens plader. Hvilket også er tilfældet på Cæcilie Norbys andet album Silent ways på ACT. Den polske pianist Leszek Mozdzer, den fransk-vietnamesiske guitarist Nguyen Le og den svensk-tyrkiske trommeslager Robert Mehmet Ikiz er sammen med Danielsson på både cello, bas og akustisk guitar. Mozdzer har haft et tæt samarbejde med Danielsson i flere år. Mens Nguyen Le er en af veteranerne på ACT Records. 

Norby har udvalgt 10 klassiske pop og rocksange af forskellige karakter. Der er lige fra Bob Dylan's Like a rolling stone til Nine Inch Nails' Hurt. Der er Soundgardens 90'er grunge med Black hole sun og Duffy's 2008 pop med Stepping stone. Der er Creedence Clearwater Revival og en af mine all time favoritter, The Temptations' Like a Rolling stone, der får et helt nyt liv i Norby's version, hvor den klassiske basgang er fjernet og erstattet med et østeuropæisk flow. Det fungerer overraskende godt, selv om det lige skal sluges at et af musikhistoriens fedeste basriffs er fjernet fra nummeret. Norby har ligeledes taget et par Leonard Cohen numre og en enkelt af Paul Simon med på albummet. 

Norby er sandsynligvis vort bedste internationale kort i vokaljazzgenren. Hendes stemmepragt er fortsat i særklasse. Det beviser hun endnu en gang til overflod. Hun er ikke bange for at trække på evnerne fra båd pop og klassisk sang. Pladen er ganske vellykket. Specielt er det en styrke med Mozdzer ved klaveret og Lê's flotte guitar. De farver musikken med personlighed. Er man Norby-fan bliver man tilfredsstillet. Om Norby så henter nye fans herhjemme, med det nye album er tvivlsomt. Til gengæld er det et album der har gode chancer ude i Europa. Her bør hun kunne få et større publikum, med et album der balancerer elegant mellem pop og kunst.

Ingen kommentarer: