søndag, februar 25, 2018

Martin Lutz Group: In Denmark I was born (Gateway) CD/DL/stream

Det er kun et par uger siden, at jeg modtog den her plade. Egentlig har jeg slet ikke lyst til at anmelde den. Det der meget ofte sker for jazzbloggeren er, at pladen ryger ind i samlingen, hvor efter der fokuseres på de andre nye udgivelser der skal anmeldes. Jeg har for at sige det pænt, ikke lyst til at slippe den her plade. Sidst der kom en plade med Martin Lutz Group jokede jeg med, at det var lang tid siden at de sidst havde lavet noget. Jeg slutter af med at skrive, at der nok ville gå 3-4 år inden den næste plade ville komme. Nu er der gået 7 år!

Det betyder heldigvis ikke, at der er sket revolutioner for Martin Lutz Group. Bandets grundstamme er den samme. Faktisk er det kun bassisten der er en anden end på debutpladen fra 2004. Hvad bruger pianisten, kapelmesteren og komponisten Martin Lutz det så til? Han har tre saxofonister; Jacob Rose, Jakob Skov og Mads Ole, der udstyret med den stærke arrangementer har udviklet en signaturlyd. Det kunne allerede høres på den første plade. Der er kun kommet to andre plader i den mellemliggende periode, der begge bar præg af at der var gæstemusikere med. På den her plade har Lutz fundet ind til kernen i Martin Lutz Group. Den sydafrikanske jazzlegende Abdullah Ibrahim og den danske sangskat er stadig med som ledestjerner. I pladens covernoter skriver Lutz at musik er et universelt sprog der taler til og med hjertet. Det er her udgangspunktet er. Han er født i Danmark og er påvirket af hele verden. Når man nærlytter pladen, så dukker duftene fra Indien, klassisk musik og mange andre steder også op. 

Martin Lutz bruger gruppen som fundament for, at skabe nogle smukke musikalske billeder. Der er ikke andre på den danske jazzscene der har samme lyd og udtryk. Der er festnummeret Party in The Vilage, der er hyldesten til Mandela og der er balladerne Share og Whole in our hearts. Afslutningsnummeret In Denmark I was born deler ikke bare titel med H.C. Andersens tekst I Danmark er jeg født, der er også mange paralleller til Henrik Rungs melodi fra 1850. Det fjerde album med Martin Lutz Group er overdådigt vellykket og meget anbefalelsesværdigt.

Ingen kommentarer: