onsdag, marts 14, 2018

Oddgeir Berg: Before Dawn (Ozella Music) LP/CD/DL/stream

Udgangspunktet er, at jeg savner Esbjörn Svensson Trio, at jeg holder umådeligt meget af nordisk triojazz og har det godt med at der smides lidt elektroniske hjælpemidler ind i det ellers akustiske univers. At melodien gerne må være ligefrem og nynnevenlig. Ja så er Oddgeir Berg Trio noget af det bedste der kan lande i mine ører. 
Den nordiske jazztrio genre har godt tag i det tyske publikum, hvor et navn som Tingvall Trio er større i Tyskland end i norden. Oddgeir Berg Trio har udgivet deres debut på et tysk pladeselskab og bevæger sig lige nu hen mod slutningen af en større turné i det tyske. Her præsenterer de albummet Before Dawn. 

Jeg har ikke hørt noget før med de tre medlemmer Oddgeir Berg på piano, Karl-Joakim Wisløff påbas og Klaus Robert Blomvik på trommer. Det kan i den grad undre mig, når jeg hører albummet, der fremstår meget helstøbt. De har et formfuldendt tag på genren, hvor det er vigtigt at bevare roen, melodien og det rytmiske flow. Det gør de på det vellykkede album, der er meget anbefalelsesværdigt.

Ingen kommentarer: